Het belang van voorlezen
- Geplaatst op
- Door Peter Verberne
- 0
Voorlezen aan kinderen is belangrijk. Het prikkelt de fantasie, ontwikkelt het taalgevoel en bezorgt kinderen veel plezier, zo lezen we op de site van de ‘nationale voorleesdagen’. Op deze site tref je meer interessante informatie aan en word je het belang van voorlezen aan jonge kinderen helemaal duidelijk. En je hoeft er geen schoolmeester voor te zijn om dat te begrijpen.
Taalniveau
Taalontwikkeling begint al als de baby in de wieg met heel veel lieve woordjes wordt toegesproken. Een talig milieu is voor de ontwikkeling van een kind van zeer groot belang. Bij kinderen die in het onderwijs achterblijven of zelfs uitvallen, is de oorzaak veelal een te laag taalniveau. Alle reden dus om al op jonge leeftijd hier aandacht aan te besteden. En daarom is de jaarlijkse campagne om het voorlezen te stimuleren, van groot belang. Jammer dat alleen de nadruk wordt gelegd op de ouders van kinderen tussen een half- en zes jaar. Ook voor oudere kinderen blijft het een zinvolle activiteit, zeker als de voorlezer zich heeft voorbereid en daardoor een indringende presentatie kan verzorgen. Wie herinnert zich niet die meester en/of juf van de lagere/basisschool? De laatste 10 minuten van de morgen of van de middag waarop ‘het boek’ werd voorgelezen.Prentenboek van het jaar
Jaarlijks worden er in de maand april door een jury 10 prentenboeken geselecteerd. En één daarvan wordt het prentenboek van het jaar. Dit jaar is dat ‘Krrrr…okodil’ van Catherine Rayner, een prachtig geïllustreerd boek met een goed verhaal en met veel interactie mogelijkheden. Op de site van Jufjanneke zijn bij het verhaal passende woordkaarten, kleurplaten, tekenopdrachten en opdrachten om te knippen en plakken, te vinden.Leestips
Voor leerkrachten die in de onderbouw van het basisonderwijs werken is het volgende gesneden koek. Ouders kan het helpen om op een interactieve manier met hun kind(eren) aan de slag te gaan met een prentenboek: kan je kind het verhaal navertellen?, vertelt het in chronologische volgorde?, geeft het ‘goede’ antwoorden op vragen die je stelt?, kan het tussentijds , voorspellingen, doen over het vervolg en/of de afloop van het verhaal? Er zijn zelfs kinderen die aan de hand van de omslag van het prentenboek kunnen vertellen waar het over gaat…… Zoals voor zoveel zaken geldt, blijf als ouder vooral gericht op de betrokkenheid van je kind. Die kan door allerlei omstandigheden per dag verschillen. En heel vaak ligt de oorzaak van de mindere aandacht bij de voorlezer……Nationale Voorleesdagen
Op kinderdagverblijven en basisscholen worden verschillende activiteiten georganiseerd. Het voorleesontbijt met als voorlezer een prominente Nederlander of een plaatselijke bekendheid, is daar een voorbeeld van. Maar een poppentheater, een interactieve, muzikale voorstelling rond het bekroonde prentenboek, is ook te vinden. En prinses Laurentien leest in Delft op basisschool de Horizon voor. Daar is in een samenwerking tussen school en bibliotheek een zogenoemde ‘Vindplaats’ gecreërd voor een integrale aanpak van taalachterstanden in een wijk. Zo lezen medewerkers van DOK Educatie een paar keer in de week voor, spelen taalspelletjes met de kinderen en geven ze begeleiding bij het begrijpend lezen om het taalniveau van kinderen op te schroeven.Lezen stimuleren
Andere uitingen die je als ouder in een schoolomgeving tegen kunt komen: Een voorlees’tent’ (partytent in de hal) waar leerlingen van groep 8 een boek in delen voorlezen aan kinderen uit groep 1,2, en 3. Een verteltafel maken bij een bepaald boek waardoor de kinderen een verhaal als het ware zelf maken en vervolgens spelen. Kinderen van groep 3 een verhaal aan een leerling van groep 8 laten vertellen. ‘Samen’ schrijven ze dat verhaal uit en bedenken een of meer passende illustraties. En die producten krijgen een prominente plaats in de school. Zo wordt op een vrij eenvoudige wijze het voorlezen gepromoot in de hoop dat die aandacht in de periode daarna, op een of andere manier levend wordt gehouden. En als je als ouder niets van het voorgaande in de periode van 22 tot en met 31 januari ervaart, mag je de leerkracht of de directeur van de school er best naar vragen , wat, daar de oorzaak van is. Het belang van het voorlezen kan niet worden genegeerd!Veel leesplezier!
Reacties
Wees de eerste om te reageren...